Якірна лебідка це простий пристрій, потреба в якому, виникає у кожного власника човна або невеликого катера. Загальне своє застосування вона знаходить в двох областях:
На воді (будь то річка або водойма), при вітряної погоді, утворюється сильна течія і відбувається поява досить високих хвиль, і щоб спростити навантаження або вивантаження якоря в таких умовах, використовують якірну лебідку. Якірні лебідки це незамінний атрибут і для риболовлі на човні зі спінінгом, коли на ній доводиться багато переміщуватися.
Так як човни мають різну вагу, її необхідно враховувати і при виборі лебідки - краще відмовитися від конструкції, яка має велику вагу. Потужність лебідки також буде відрізнятися для веслових і моторних човнів. Лебідки для човна класифікуються як ручні і електричні, та можуть застосовуватися навіть для човнів ПВХ.
Стандартна комплектація якірної лебідки для човна:
Місцем кріплення лебідки на човні ПВХ, служать різні місця. Це «ніс» човна, передні і задні сидіння, з створеними при цьому різними системами блоків. Способів кріплення до балона надувного човна є кілька. Один з них найпростіший - кріплення на транец. У разі, якщо конструкція човна не передбачає транец, встановлюються напрямні профілю, до заздалегідь приклеєних (методом спайки) гумових накладок. Багато компаній займаються виготовленням вже готових наборів для кріплення лебідки.
Установка лебідки, в конструкцію до якої вже входять металеві профілі, проводиться в такій послідовності:
У разі використання лебідки з електричним приводом, до неї необхідно підключити додаткове живлення 12 V / DC. Для запобігання короткого замикання, акумуляторна батарея поміщається в «кишеню», так як вода це хороший провідник.
При установці лебідки на транец, слід підняти «ніс» човни максимально вище. У такому положенні, піднятий якір не створюватиме перешкоди для нормальної роботи встановленого електромотора.
Якщо ви вирішили купити якірну лебідку вже з кріпленнями, рекомендуємо звернути увагу на електричні моделі лебідок, де в комплектації йде регулюється котушка, яка бере на себе функцію самостійної укладання мотузки при змотуванні.
Насамперед, уточнюємо вагу і розміри якоря і роульсами до нього. Потім прикидаємо помістяться цей якір з роульсами на майданчику (не забуваємо додати довжину якірного вертлюга, так як при підйомі, якір без нього не зможе розвернутися на роульсами. Завдяки цьому ви побачите де повинен розміщуватися барабан лебідки, враховуючи що якірний вертлюг НЕ упреться в барабан при фіксації якоря. Після цього необхідно взяти обрану лебідку і прикинути її розміри, щоб побачити де виявиться отвір для скидання ланцюга-мотузки в рундук. потрібно переконатися щоб в рундуку вистачило висоти для розташування мотузки-ланцюга. Дл звичайної ланцюга, висота грає не таку критичну роль.
Тільки після цього варто переходити до покупки. В інтернеті можна легко знайти всі розміри якорів, роульсов і самих лебідок. У разі якщо лебідка або роульс потрапляє на закруглені місця палуби, необхідно зробити перехідники, що додасть більшої надійності їх кріплення.
Кілька рекомендацій по тросу для якірної лебідки, в уникненні неприємностей з зачепом якоря при русі човна:
Лебідка для переміщення човна або катера не так вимоглива до себе, як якірна, і відрізняється лише в показниках потужності в співвідношенні до маси об'єкта.
Крім якості, бренду, просто комфортного використання, найважливіший показник при виборі лебідки - це тягове зусилля, необхідне для виконання даних завдань. Воно розраховується самостійно, з урахуванням ваги катера або човна і умов, в яких буде використовуватися пристрій. Так само береться в облік тертя і ухил при русі.
Розраховується тягове зусилля за формулою:
P = (M) * (sin α) + (μ) * (M) * (cos α), де:
P - Тягове зусилля;
M - Вага об'єкта; μ - Коефіцієнт тертя; α - Кут ухилу;
Якщо з sin і cos, нам досить згадати початкові уроки геометрії, то зі значенням коефіцієнта тертя, розглянемо докладніше:
За умови коли човен знаходиться на причепі, але колеса заблоковані - максимальне значення μ, складе - 0,75
Якщо ж колеса крутяться, значення μ взагалі не береться до уваги, або береться як коефіцієнт тертя в підшипнику ковзання 0,08.
Те ж стосується тертя металу по металу 0,2. Або стали по сталі 0,09.
Розглянемо формулу в дії і розрахуємо тягове зусилля на прикладі витягування катера з причепом загальною масою 2 тонни (2000 кг). Припустимо колеса у катера не обертаються (зафіксовані) і кут нахилу поверхні = 30 °. Тягове зусилля дорівнюватиме:z
2000 * sin 30° + 0,75 * 2000 * cos 30° = 2300 (кгс)
Якщо колеса причепа не заблоковані і обертаються, то досить буде тягового зусилля в 1 тонну.
Найпопулярнішими є:
Найдешевшою є якірна лебідка AutoTRAC Big Water 45
Якірну лебідку можна купити на сайті lebedka.ua