Лебідка - це корисний аксесуар на бездоріжжі. І щоб вона повністю справлялася зі своїми обов'язками, важливо правильно розрахувати її потужність, а точніше тягове зусилля.
Якщо тягове зусилля занадто низьке, то витягти автомобіль з трясовини не вийде. Ба більше, обладнання може вийти з ладу. Купівля занадто потужної електролебідки – це зайві витрати і збільшена вага. Розглянемо 2 методи обчислення правильного тягового зусилля - з урахуванням поверхні та без.
Принцип розрахунку тягового зусилля (складний)
На тягове зусилля впливає маса транспортного засобу, а також поверхня, на якій він застряг. Форма розрахунку передбачає множення маси на суму фактора тертя, підйому та одиниці.
Під масою транспортного засобу розуміють вагу позашляховика з пасажирами, водієм, додатковим обладнанням, лебідкою і багажником. Показник краще трохи завищити, ніж занизити.
Фактор тертя - це рівень опору руху на певних типах поверхні - чорнозем, галька, щебінь, пісок, глина тощо
Значення показника:
- гравій – 0,2;
- сухий пісок – 0,18;
- болото – 0,52;
- суха дорога – 0,15.
Фактор підйому являє собою характеристику, яка вказує на напрямки руху позашляховика - горизонтально або під нахилом. Для кута нахилу 5 градусів значення становить 0,06, а для 50 градусів - вже 0,44.
Відповідно, якщо вага транспортного засобу дорівнює 3000 кг, то на гравії під кутом 5 градусів тягове зусилля лебідки має відповідати 3000 * (0,06 + 0,2 + 1) = 3780 кг. Якщо автомобіль знаходиться в болоті, то буде потрібно вже тягове зусилля 3000 * (0,06 + 0,52 + 1) = 4740 кг.
Простий спосіб розрахунку
Нескладно помітити, що тягове зусилля – показник не стабільний і залежить від умов використання. Тому для спрощення розрахунку і врахування песимістичного сценарію прийнято просто множити масу позашляховика в повному спорядженні на коефіцієнт 1,5-2. Для їзди по пересіченій місцевості достатньо першого значення. Якщо плануються виїзди на важке бездоріжжя, то краще використовувати коефіцієнт 2.
Відповідно, для автомобіля 3000 кг оптимальною вважатиметься лебідка з тяговим зусиллям 3500-6000 кг. Ці значення враховують не тільки різні умови експлуатації, а й навантаження на двигун, а також той факт, що з кожним наступним шаром намотування троса на барабан тягове зусилля знижується.